Firmabilar lockar tjuvar
Stölder ur firmabilar är ett omfattande problem, och svårlöst. Men det är möjligt att minska riskerna. Här ger polisen tips om hur.
Publicerad: 2025-01-28
"AI kommer inte att ersätta dig, men den som kan hantera AI kommer att göra det." Det är ett citat som valsat runt i media på otaliga ställen. Och det ligger nog mycket i det, för AI kan hjälpa oss att bli betydligt mer effektiva och därmed mer konkurrenskraftiga.
Så hur kan AI vara till nytta för företagen i vardagen? Vi kontaktade två experter inom området, Marcus Landström på Forefront Consulting och Magnus Unemyr på Magnus Unemyr AB för att få svar på bland annat den frågan.
Idag är AI redan en realitet som skapar mervärde. Stora företag har ofta ett försprång, men AI kan även bidra till ökad konkurrenskraft hos mindre företag.
Kan bokföra och fakturera
AI kan till exempel revolutionera bolagets ekonomistyrning – kan ge en detaljerad bild av det ekonomiska läget utan att man själv behöver satsa särskilt mycket tid, kan analysera utgifter och investeringar, och kan automatisera uppgifter som bokföring och fakturering. Något som sparar både pengar och tid.
– När man köper ett befintligt bokföringsprogram, till exempel FortNox eller Visma, kan man om man vill förenkla och effektivisera sin bokföring välja ett för AI-bokföring, säger Magnus Unemyr, AI-strateg med över 30 års erfarenhet från den internationella programvaruindustrin.
Är självlärande
Programmet arbetar självständigt och gör en tolkning av inkommande fakturor, antingen inskannade från papper eller från PDF-filer.
– Genom erfarenhet och träning lär sig AI vilka konton som olika poster ska bokföras under, till exempel att Tele 2 troligen ska bokföras under telekom. AI är självlärande, och utför kvalificerade gissningar baserat på historiska datamönster.
OCR-koden på fakturan ger belopp, datum och leverantör, uppgifter som läggs in i bokföringssystemet.
– AI kan också stämma av bankkonton med fakturor och kvitton, något som verkligen sparar tid som kan användas till mer kvalificerad uppgifter, säger Magnus Unemyr.
AI kan även göra en analys av företagets kostnader.
– Man kan få förslag på onödiga utgifter som skulle kunna skäras bort eller på något annat sätt att minska kostnaderna, förklarar Magnus Unemyr.
För att en implementering av AI ska bli lyckosam bör dock företaget ha god ordning på sin ekonomi och redan ha en hög datoriseringsgrad.
Kan analysera trender och kundfeedback
– Det finns olika typer av AI, förklarar Marcus Landström som arbetar med generativ AI. Han är senior konsult på Forefront Consulting.
– "Smal" AI tränas på att utföra ett eller ett par moment medan generativ AI kan utföra många olika moment och även tänka själv.
Generativ AI kan, efter träning, självständigt producera text och bild med olika innehåll, beroende på vilka instruktioner användaren ger.
– Kundrelationerna vill man nog som företagare ta hand om själv, men tidskrävande och återkommande uppgifter kan AI utföra. Det kan gälla kundförfrågningar, bokning av möten eller hantering av lager och logistik, säger Marcus Landström.
För företagare är AI ett kraftfullt verktyg som också kan vara till hjälp när det gäller marknadsföring eller utveckling av nya produkter. AI kan analysera marknadstrender, kundfeedback och andra data så att man får bra underlag för sina beslut. Risker kan alltid uppstå i ett företag, men genom att låta AI identifiera problem innan de uppstår kan man även använda tekniken för riskhantering.
Bör framgå att texter är AI-genererade
– Dock finns det ett par saker som man bör tänka på när man använder AI. Om man använder AI-genererad text bör detta framgå. Detsamma gäller för bilder, säger Marcus Landström. Han spår att det inom kort kommer regler för hur till exempel upphovsrätt och feltolkningar i AI-genererat material ska hanteras.
Han påpekar också att man bör vara försiktig med att låta AI hantera känslig information i företaget.
Ett verktyg som idag ofta används för att skriva texter och generera bilder är ChatGPT som lanserades av OpenAI 2022. Det finns gratisversioner, och de kan användas i ett initialt skede, men för att få tillgång till verktyget fullt ut behöver man prenumerera.
Kan skriva offerter
– ChatPGT är ett kraftfullt verktyg som kan användas till mycket. Till exempel offertskrivning. Detta verktyg behöver inte tränas utan det har redan en mycket stor databas med, snart sagt, allt som någonsin har skrivits i sitt minne, säger Marcus Landström.
– Marknadsplaner är också ett området där ChatGPT kan vara till stor nytta, tillägger han och fortsätter:
– AI är bra på att hitta information och kan, genom att leta efter vissa uppgifter, skriva automatgenererade rapporter, såsom exempelvis försäljnings- och marknadsrapporter.
ChatGPT är också bra på att svara på frågor från kunder och leverantörer. Men här kan det behövas en läroperiod för att verktyget ska kunna ge adekvata upplysningar om det specifika företaget och om dess produkter.
Alltfler AI-verktyg för olika tillämpningar
Det finns numera flera olika AI-verktyg, som är bra på olika saker. En del kan man ladda hem gratis, andra behöver man köpa eller prenumerera på.
Plus AI används för att designa presentationer. Lavender för att hantera e-post. Optimove kan bygga personliga marknadsföringskampanjer. Och med Tidio kan man förbättra kundtjänsten och framförallt ge möjlighet att svara på förfrågningar under hela dygnet.
Det kommer säkert många fler tillämpningar inom en nära framtid ....
Inger Evertson
Stölder ur firmabilar är ett omfattande problem, och svårlöst. Men det är möjligt att minska riskerna. Här ger polisen tips om hur.
Publicerad: 2025-01-28
Uppdaterad 2025-01-30