|
Golv till Tak #6-2019 finns ute nu!
I det här numret visar vi upp ett par fina projekt med mycket plattsättningsarbete, med såväl keramik som natursten. Vi ger också en beskrivning av de nya skattereglerna för transportbilar och vad de kan innebära för framförallt småföretag.
Håll utkik i din brevlåda. Som prenumerant kan du även läsa tidningen i din dator eller på din mobiltelefon. Klicka på länken nedan och ange ditt prenumerationsnummer (se tidningens baksida) för att läsa tidningen online.
Erbjudande för dig som ännu inte prenumererar:
|
I detta nummer
Slå upp tidningen och se landets finaste toaletter! De finns på Hallands Konstmuseum i Halmstad och är verkligen beställda just som ett konstverk. Allt kakel, handfat och några kompletterande skulpturer har tillverkats av keramikkonstnären Eva Bengtsson i hennes ateljé i Frillesås.
Bläddra vidare och se hur 1920-talsmiljön återställts i Varmbadhuset i Varberg, med mycket granit i inredningen.
Läs vidare om hur bonus malus-skatten nu kopplas till den nya testmetoden för utsläpp, WLTP. Något som gör att många transportbilar nästa år får en skattehöjning på hela 10 000 kronor.
Innehåll
- Landets finaste toaletter!
- Här är bad kultur och historia
- Test av fuktsensorer pågår
- Alla väsentliga hållbarhetsaspekter
- Skillnad mellan besiktningsmän och besiktningsmän
- Chockhöjning av skatten på transportbilar
- Ger dyrare jobb och en äldre bilflotta
- Vilka råd kan transportbilsbranschen ge?
- Ny svetsanvisning för plastgolv av PVC
- Två appar blir en – Golv- & våtrumskontroll
Artiklar
|
Chockhöjning av skatten på transportbilar
Nya transportfordon och lätta lastbilar kommer från och med 1 januari 2020 att beläggas med en betydligt högre skatt än idag. Det beror på att den nuvarande beskattningen enligt bonus malus nu också kopplas till den nya testmetoden WLTP. Detta kan betyda en skattehöjning på upp till 10 000 kronor per bil.
Läs mer »
|
|
|
Ger dyrare jobb och en äldre bilflotta
En rundringning som Golv till Tak gjort till golvföretag visar att irritationen är stor över den nya fordonsskatten. Mattias Eriksson, ENE, tycker att reglerna är felutformade och Thomas Gatehag, LD Golv & Platt, säger att det är kunderna som till syvende och sist får betala ett högre pris. Dessutom kan transportbilsflottan bli äldre om många drar sig för att köpa nya bilar.
Läs mer »
|
|
|
|
|
|