Domotex och BAU
I ett kallt och snörigt Tyskland ägde de stora mässorna Domotex toch BAU rum under andra och tredje veckan i januari. Med datumen lagda så att man kunde besöka båda utan problem och riktigt frossa i golvmaterial.
Sedan drygt 20 år är Domotex - världens största
golvmässa - i tyska Hannover startskottet för det nya "golvåret". I
år ägde mässan rum 11-15 januari i ett frostigt Hannover. 40 000
besökare från mer än 80 länder såg det nyaste som finns att se på
golvmarknaden. Antalet besökare var färre än förra året men ungefär
lika många som 2011 då BAU,
som går vartannat år, också drog besökare från Hannover. Kring 60
procent av besökarna på Domotex kom från andra länder än Tyskland
vilket befäster mässans internationella karaktär.
Golven har blivit viktigare för inredningen
- Den tid då golvet enbart spelade en mindre roll för
inredningen är förbi, säger Jochen Köckler, Hannovermässans
styrelse, för att sammanfatta mässan. Och golven framstod mycket
riktigt som viktiga designobjekt med sin nästan obegränsade
mångfald av material, färger och mönster - en tydligt trend i årets
mässhallar.
På kö till 2015
BAI-mässan i München var öppen 14-19 januari så mässorna hakade
i varandra och det gick lätt att besöka båda på samma resa. Från
det frostpudrade landskapet i Hannover blev det full snöyra i
München. Och 15 centimeter snö i München är ingen höjdare och något
som det lokala gatukontoret definitivt inte hade utrustning för.
Snön fick till och med flygplatsen i München att stänga ner på
torsdagskvällen och hundratals resenärer fick sova på tältsängar i
avgångshallen.
Men det stoppade inte BAU-mässan som hade nytt besöksrekord med
över 235 000 besökare. Mässan påstår sig för övrigt vara världens
största byggmässa vilket inte känns omöjligt när man passerar
igenom de 17 mässhallarna. Av dem är två vikta för golvmaterial och
golvföretagen står redan på kö för att komma in 2015 när BAU går
nästa gång.
Nytt och blandat
Efter sex dagars intensivt travande på mässgolven har Golv till
Tak gjort en sammanställning av viktiga produktnyheter och
intressanta leverantörer - sett med svenska glasögon - uppdelade
efter tillverkare/leverantör och i bokstavsordning. Har vi missat
något som är viktigt för den svenska marknaden, så tveka inte att
ta kontakt och berätta för oss - och för läsarna - vad det är som
borde varit med i uppräkningen. Vi försöker - men ser ändå inte
allt.
Amtico:
Ny Kollektion
Hos Amtico var det premiär
för den största lanseringen någonsin. I nya Amtico Signature Collection finns
78 nya utseenden i en kollektion som innehåller totalt 188 mönster-
och färgkombinationer. Den nya kollektionen ersätter den tidigare
Amtico-kollektionen och innehåller både abstrakta mönster och trä-
och stenmönster. Premiären i Sverige blir på Möbelmässan, enligt
Erik Dammert, Amticos Nordenchef.
Armstrong:
Ny linoleumkollektion och nya Scala-plattor
I mässhallen på BAU var Armstrongs arkitektritade mönster
ett verkligt blickfång. Alla ytor var dekorerade med ett komplext
mönster uppbyggt av material från den nya linoleumkollektionen
Lino Art Linea och den
färgstarka specialkollektionen Colorette - The Festival of
Colours. Lino Art Linea består av 16 mönster och färger i en design
som ger intryck av trä. Den nya Colorette-kollektionen innehåller
nio kraftiga färger.
Nya Scala LVT-plattor kunde också beskådas. Plattorna finns med
tre tjocklekar på slitskiktet - 04, 0,55 respektive 1,0
millimeter.
Arboritec:
Ny UV-lack
På Domotex förra året hade svenska lacktillverkaren Arboritec en liten monter. I år var
montern dubbelt så stor, vilket väl får tolkas positivt. På den
svenska marknaden syns de inte med sitt eget namn utan där går all
försäljning genom Duri.
En nyhet på mässan var lacken UV
Elite avsedd att härdas med UV-aggregat. Arboritecs
marknadschef Magnus Steneby och Duris Lars Lindgren var rörande
eniga om att detta är en produkt som passar bra på den svenska
marknaden för jobb där de behandlade ytorna måste tas i bruk så
snabbt som möjligt - till exempel i restauranger, på flygplatser
och i terminaler.
Bergo:
Plattor helt av återvunnet material
Pure var namnet på årets
nyhet från Bergo. En PP-platt
gjord helt av recycle-material och där råvaran kommer från
fabrikens närområde inom en radie av 20 kilometer. Kollektionen
omfattar fem färger.
Det nya konceptet med "balkongplattan" som blivit designgolv
presenterades på Domotex härom året och resultatet var helt
överväldigande. Idag går 70 procent av produktionen på export,
berättar Jerry Andersson, vd för Bergo.
Berry-Alloc:
Nu även trägolv
Kaj Tönsberg, Nordenchef objekt och projekt hos Berry-Alloc, visade 15 nya dekorer
i Original-kvaliteten och
berättade att Stone-serien
ändrat format till 120 x 30 centimeter. Trägolv från deras franska
fabrik kommer nu också att lanseras på den svenska marknaden.
Döllken:
Satsar på Sverige
Tyska list- och sockeltillverkaren Döllken satsar på svenska marknaden
och har anställt Thomas Blomén (tidigare på Bergo Flooring) som
ansvarig för verksamheten i Sverige. Förra året prövade man
marknaden genom att delta i Englundgruppens roadshow och mötte
där ett stort intresse för produkterna.
- Så stort intresse att de anställde mig, säger Thomas med ett
leende. Vi satsar på designbiten och på smarta lösningar som vi är
ensamma om. Det finns speciella verktyg i vårt sortiment för att
lätt kunna göra både in- och utgående hör på våra socklar.
Falck Design/Object Floor:
Ny kollektion Expona LVT-plattor
I Object Floors monter fanns en ny kollektion av LVT-plattor som
systerföretaget Falck Design - båda ägs av engelska Polyflor -
också visade på svenska Möbelmässan. Plattorna innehåller enbart
biologiska och ftalatfria mjukgörare och har en PUR-försegling på
toppen.
Forbo:
Ny linoleumkollektion
I likhet med tidigare år valde Forbo att presentera sin nya
världskollektion av linoleum - som förnyas vart fjärde år - på
BAU-mässan. I år är det dessutom 150 år sedan Fredrik Walton
ansökte om patent på linoleum så för Forbo finns det extra skäl att
slå på stort och fira.
Forbos linoleumkollektion som har förnyats hel kallar man "Den
nya generationen linoleum". Ett golv med Topshield 2-ytbehandling
och med en mängd lösningar och utföranden som rullvara och plattor,
med akustik- och stegljudsdämpning samt (enligt pressreleasen) en
överlägsen brandklassning. Kollektionen kommer att introduceras med
fyra designinriktningar - Marbled, Linear, Patterned och Solid -
med totalt 180 kombinationer. Den lanserades på svenska marknaden i
början av året och var dragplåstret på Möbelmässan.
Golvabia
I Golvabiamontern fanns som vanligt Roger Davidsson och hans
team med nya brädor. Denna gång Maxwood - sex plankor med träfaner,
hårdare UV-lack än normalt och en ny ljudreducerande baksida kallad
Catwalk. Totaltjockleken är tio millimeter. i montern fanns också
Maxwear - med en PUR-behandlad PVC i tre olika ekmönster på toppen
av en HDF-board.
Tisca:
Ny svensk agent
Agenturen i Sverige för den kända schweiziska
textilgolvstillverkaren Tisca övertogs av Falck Design vid
årsskiftet.
- Ett utmärkt komplement till vårt övriga sortiment, säger
Fredrik Södersten, Falck Design, som var nere på Domotex för
att visa sina kunder de nya möjligheterna med Tiscas
textilgolv.
Windmöller/Witex:
Blir Wineo
De båda tyska golvtillverkarna Windmöller och Witex slås samman
under det nya namnet Wineo. Windmöller tillverkar polyuretan- och
LVT-golv och Witex laminatgolv. Witex startades av familjen
Windmöller som ett separat bolag tillsammans med andra
intressenter, bland annat svenska PErgo. Nu är Witex återköpt och
inne under Windmöller-paraplyet. Det nya namnet motiverades av vd
Mathias Windmöller bland annat med att ett namn som innehåller
bokstaven "ö" är svårarbetat utanför Nordeuropa.
Vorwerk:
Lanserar nytt plastgolv
Välkända tyska mattillverkaren Vorwerk visade upp ett nytt
plastgolv som komplement till sitt textila sortiment. Plastgolvet
heter Re/Cover green och är ett polyuretangolv som tillverkas som
private brand av Windmöller Flooring. Den kände arkitekten Hadi
Teherani har tagit fram mönster och färger som passar väl för
offentlig miljö.
Välinge:
Digital Printing
Har var principen med Digital Printing direkt på de nya
pulverytorna den stora nyheten. Pulvertekniken har visats på
två-tre mässor i rad men verkar nu efter korrigeringar i
tillverkningstekniken vara på gång på allvar.
Med Digital Printing eliminerar man behovet av tryckta
laminatskikt och får en enklare och billigare teknik för att
framställa högvärdiga golv. Välinge har tagit fram teknik och
kunskap hela vägen från programvara och tryckteknik till maskiner
och tryckfärg.
Många fler kända märken ...
... fanns förstås på de båda mässorna men de flesta hade
produkter och urval enbart inriktade på den tyska marknaden. Här
fanns Altro, Gerflor, Kährs, Tarkett med flera. I Kährs monter var
fokuseringen helt på tvåskiktsparkett som inte förekommer i Sverige
på grund av våra stora skillnader i RF inomhus under året. I
Mellaneuropa fungerar den däremot utmärkt.
Flooring Deluxe
Årets "knorr" på Domotex var något som kallades Flooring Deluxe
där mässan låtit golvtillverkare anordna ett antal visningsrum med
"utflippade" mönster eller installationer för att visa vad
branschen kan åstadkomma. Flooring Deluxe förekom i två versioner,
dels för textilgolv, i halla 6, och dels för parkett- och
laminatgolv, i hall 9.
Arrangemanget verkade inte upplevas som någon större "höjdare"
av de besökare som Golv till Tak talade med. Förra årets höjdpunkt
Wood Flooring Summit betraktades däremot som mycket lyckat och
kommer därför att upprepas nästa år på Domotex 2014 med konferenser
och seminarier för parkett- och laminatgolvsbranschen.
Thomas Åkerblad
Läs också:
Efter sju års planerande och byggande står nu Skandinaviens största köpcentrum färdigt. Den 25 oktober öppnades de omkring 200 butikerna i Emporia i Malmö. Och det är ett köpcentrum som sticker ut färgmässigt. Inte bara i butikerna utan även när det gäller golven. Kasthall har levererat 7 000 kvadratmeter trägolv som är infärgat i olika kulörer.
Publicerad: 2012-12-09
»
Läs hela artikeln
om Emporia i Malmö