Du är här:
Start
/
Nyhetsarkiv
/
E-handel - ett komplement eller en nödvändighet?
E-handel - ett komplement eller en nödvändighet?
Hur har e-handeln spridit sig inom golvbranschen? Och hur ser förhållandena ut jämfört med i andra branscher? Golv till Tak har tittat närmare på frågan.
Den svenska e-handeln - det vill säga beställningar av varor via
nätet - fortsätter att utvecklas starkt enligt Postens e-barometer.
Under 2012 ökade den med 14 procent jämfört med föregående år, och
omsatte 31 miljarder kronor. Enligt Posten är en förklaring till
den mycket kraftiga ökningen att alltfler konsumenter känner sig
trygga med att handla varor på nätet.
Stor ökning väntas
År 2025 kommer e-handeln att omsätta 105 miljarder kronor med en
ökning på fem procent årligen. Detta enligt Carina R Nilsson,
seniorkonsult vid WSP Analys & Prognos i ett uttalande i
Intelligent Logistik.
- Enligt våra prognoser kommer e-handeln för sällanköpsvaror att
uppgå till 25 procent av sällanköpsvaruhandelns hela omsättning
2025. E-handeln med dagligvaror uppskattas omsätta 16 miljarder
2025, och utgöra fem procent av dagligvaruhandelns omsättning. Idag
är den mindre än en procent.
Nya mönster
Men varorna ska levereras också. Och det har inneburit en hel
del förändringar i transportmönster och transportvägar. En
konsekvens är att godstransporterna kommer att öka i stadskärnor
och bostadsområden. Enligt prognoser från WSP kommer inte
hemleveranserna att öka men e-handeln via ombud och
utlämningsställen antas öka med 107 procent gentemot traditionell
handel.
Vidare så är en-handeln störst i storstäder trots att där finns
ett större utbud av fysiska butiker. Ett mönster som skiljer sig
lite från handeln per postorder. Den handeln är störst i
kranskommunerna runt de större städerna.
Mer transporter
Resor och transporter förändras också. Vi besöker en butik för
att se på varan i verkligheten men beställer den sedan på nätet. En
utveckling som till exempel fotoaffärerna redan råkat ut för.
Kunden får alternativen ordentligt genomgångna i butiken och sedan
när han bestämt sig går han hem och sätter sig vid datorn och köper
den produkt han vill ha.
Även om en del av näthandeln hoppar över grossistledet och går
direkt till konsumenten, så finns i alla fall leden med butik och
grossist kvar. Med e-handel blir försäljningskanalerna fler och
begagnatmarknaden växer, men ändå tyder inte undersökningen på att
e-handeln skulle slå ut traditionella butiker i någon större
omfattning. Dock blir transporarbetet inom staden betydligt större
med e-handel. Transporterna blir mer direktstyrda, men samtidigt
mer frekventa.
Produkter som inte behöver åtgärdas
Enkla produkter som är färdiga och inte behöver åtgärdas är
utmärkta för e-handel. Golv är dock en mer komplicerad produkt som
man måste åtgärda. Golvet måste kanske skäras till, limmas ner
eller vikas upp. Det behövs folie under ifall golvet läggs
flytande. Ett antal moment där saker och ting kan gå fel ifall man
inte ser sig för och vet vad man ska göra och hur man gör det.
Moment som man kanske behöver hjälp med i någon form av paket.
Något som bara den fullständiga golvbutiken kan göra.
Enligt Posten är nya branscher inom e-handel bland annat
heminredning och möbler, vars försäljning ökade med 14 procent
under det gångna kvartalet. Men även här är det fråga om färdiga
produkter som det också bara är att ta hand om rakt av i
bostaden.
Leverantörernas syn
- Vi har haft lite funderingar och diskuterat det inom
koncernen, säger Erik Dammert, Amtico. Men längre än så har vi inte
kommit. Det eventuella systemet måste ju fungera inom hela
koncernen. Sen ser vi ju också problemet med att sätta en korrekt
prisbild. Vi får inte störa eller irritera våra återförsäljare. Så
det kommer kanske men just nu finns det inga konkreta planer.
- Textilgolv passar inte för e-handel, säger Lars Åhnebrink,
Egetaepper. Det är en produkt som du måste känna på och hålla i
handen för att kunna bilda dig en uppfattning vad gäller kvalitet
och komfort. Och det kan du inte göra via nätet. Så vi har inga
planer på att börja med något sådant. Skärmbilden ger inte
tillräcklig rättvisa åt våra produkter.
- Som grossist sysslar vi inte med e-handel, säger Per
Strömqvist, Svegab i Växjö. Det passar inte oss och vårt upplägg.
Däremot lagerför vi åt e-handelsföretag. Det är en annan sak. Där
har vi rutiner och upplägg som går att använda. Det passar oss.
Trevande början
Många entreprenörer har idag en del e-handel via sina hemsidor
men det är ingen stor sak. Det ger lite känslan av att "man ska
nog". Däremot finns det några stora som bjoorn.se och byggahemma.se
som enbart ägnar sig åt nätförsäljning och som idag har relativt
stora omsättningsvolymer. Men det är inte direkt fråga om
lågprisförsäljning utan de håller en - enligt andra på marknaden -
vettig prisbild.
Som en mindre golvleverantör lite lätt generat konstaterade:
- Jo det står på våra broschyrer att vi sysslar med e-handel.
Fast vi har inte börjat än. Men vi måste väl.
Och - som en annan mindre leverantör uttryckte det - vad är
egentligen e-handel om inte en ny och intelligentare variant av
postorder? Och trots Ellos-katalogen så överlever modebutikerna i
städerna.
Thomas Åkerblad
Läs också:
I ett kallt och snörigt Tyskland ägde de stora mässorna Domotex toch BAU rum under andra och tredje veckan i januari. Med datumen lagda så att man kunde besöka båda utan problem och riktigt frossa i golvmaterial.
Publicerad: 2013-02-09
»
Läs hela artikeln
om Domotex 2012