Euroshop 2011
Vart tredje år äger världens viktigaste detaljhandelsmässa, Euroshop, rum i tyska Düsseldorf. På mässan brukar de stora leverantörerna av LVT-plattor (Luxury Vinyl Tiles, det vill säga designplattor på svenska) visa sina nya produkter för en stor och krävande publik. Man sparar sina butiksnyheter och visar dem inte på Domotex eller BAU utan föredrar Euroshop som startskott för lanseringar inom detta område. Tillsammans gjorde 106 000 besökare och 2 038 utställare årets Euroshop till den största någonsin.
Lansering i april
- Vi hade en stor monter på 150 kvadratmeter där vi visade alla
vårens nyheter ur Amticokollektionen, säger Erik
Dammert som är Skandinavienchef för Amtico. Det kommer 50 nya
mönster i kollektionen med utseende av trä, sten och abstrakt.
Officiell lansering är i april. Vi hade också en "pre-view" på vår
nya Spacia-kollektion i
montern. Vi hade dubblerat antalet mönster och dessutom dubblerat
antalet storlekar som Spacia kan fås i. Lansering i Sverige sker
också i april.
mce_marker- Det var många från Sverige i montern. Både kunder
som vi har idag och nya potentiella kunder inom butikssegmentet. Vi
hade även nöjet att visa ett stort antal inredningsföretag och
arkitekter från Sverige runt i montern. På det hela taget så var
detta vår bästa Euroshop-mässa, sett både till
besökarnas kvalitet och till antalet, avslutar Erik med nöjd
min.
Intressanta mönsterläggningar
Hos Armstrong var det den
senaste kollektionen av Scala
designplattor som drog publik. De nya, helt omarbetade
kollektionerna av Scala 100
och Scala 55, samt det nya
installationsalternativet Scala
Click Comfort fanns att beskåda i montern. Scala Click
Comfort är designplattor som är monterade på en klickfogad bärare.
Bra för tillfälliga utställningsytor eller
butikspresentationer.
Armstrongs designteam hade tagit fram nya metallicutseenden,
rustika trämönster med tydliga avtryck av sågtänder, textila
strukturer och intensivt lysande enfärgade kulörer. Andra nyheter i
Scala 100-sortimentet var stora plankor och de ovanligt formade
specialformaten Design Cut
med vilka man kan göra intressanta mönsterläggningar. Spännande för
inredare är att alla Scala designplattor nu också finns att tillgå
som väggplattor under namnet Scala
Wall.
Nya kontakter
I Ehrenborgs monter
dominerade de egna designplattorna, Nordic Flooring, kompletterat med
Life Line från Upofloor.
Jörgen Warsell, vd för Ehrenborg, var mycket nöjd med
mässan:
- Vi träffade de nordiska butikskedjorna som vi arbetar mot och
fick även kontakter för andra marknader.
Många olika former
På mässan lanserade Forbo
den uppdaterade kollektionen Allura som nu har 107 olika mönster.
De 45 träalternativen finns i färger från ljus kalkfärgad ek till
mörk rustik furu, och med strukturer från grovt trä med kvistig yta
till slätare varianter av trä och sjögräs. Stenkollektionen består
av 22 olika mönster och keramikkollektionen av tolv.
Ett nytt inslag i Allura-kollektionen är gruppen Abstracts. De
ser ut som metallskivor med linjer, borstad eller vävd yta. Där
finns också varianter med färgglada ränder, plus åtta enfärgade
kulörer att kombinera med. Allura finns i många olika former och
storlekar, som kvadrater, rektanglar, plankor och stavar. Allt för
ovanlighetens skull inte tillverkat i Fjärran Östern utan i Europa,
närmare bestämt i Holland.
Klickfogade LVT-plattor
En ny produkt hos Gerflor var plattan Insight som är 2,5
millimeter tjock och har 0,55 millimeter PUR-förstärkt PVC på
toppen. Insight finns i två plank- och fyra plattformat.
Det nya systemet Creative Clic System är en sex millimeter
tjock, klickfogad produkt med 0,7 millimeter PUR-förstärkt PVC
överst. Format 172 x 1 000 millimeter. Bäraren är av kalendrerad
och glasfiberförstärkt plast vilket gör den okänslig för fukt.
I montern fanns också det nya golvet Mipolam Symbioz. Ett
homogent plastgolv med riktningsfri mönsterbild med högsta
slitageklass, T. Ytan har en ny, patenterad förstärkning kallad
Evercare. Mer än 75 procent av mattans innehåll består av
återvunnet eller förnybart material. Den använda mjukgöraren är
tillverkad av spannmålsrester, av vete och majs, och alltså till
100 procent biobaserad.
Plattor för lösläggning
Hos Polyflor/James Halstead, Falck Design i Sverige, var det nya
LVT-plattor i kollektionen Expona Design Flooring Trends som var
dragplåstret. Kollektionen är en vidareutveckling av den befintliga
Exponakvaliteten. Golvet görs i 30 nya mönster i plattformat. Den
totala tjockleken är 3,0 millimeter och slitskiktet är 0,7
millimeter tjockt.
Ny var också Freeline Design Collection som är ett designgolv i
åtta mönster som kan lösläggas. Tjockleken är 5,0 millimeter och
slitskiktet 0,55. Plattorna ger en reducering av stegljudet med
tolv decibel. Ett golv avsett för enkla, snabba installationer
eller för lokaler där man inte vill göra åverkan på befintligt
golv. Lanseras i Sverige i september.
Thomas Åkerblad
Läs också:
På årets Möbelmässa var det återigen golvrekord med nästan 40 utställande företag från branschen. Dessutom golvaktiviteter på stan för de företag som inte hade egen mässmonter. Främst i och kring nya Stockholm Design District på Söder med många showrooms för offentlig miljö. Här finns bland annat Kasthall, Kährs, Egetaepper och Interface representerade. Och här var det fullt drag under många av mässans kvällar. När arkitekterna är i stan för Möbelmässan gäller det att skjuta på allt som rör sig!
Publicerad: 2011-03-13
»
Läs hela artikeln
om Alltfler golv på Möbelmässan